BKV-s nemdohányzás

2011.02.08. 10:00

Aktuálpolitikai bejegyzés...

 

Megjelent indexen egy videó arról, hogy február 6-tól dohányzási tilalmat vezettek be a BKV megállóiban. Én meg a hülye fejemmel elolvastam néhány kommentet, és azon voltam, hogy rögtön felkötöm magam.

 

Namost egyrészt én tudtam erről a rendeletről, úgyhogy engem úgy különösebben nem lepett meg, mert mondjuk én odafigyelek arra, hogy mi történik a nagyvilágban, és nem később érnek pofánbaszásként a dolgok. Másrészt viszont több emberrel is megbeszéltem már, hogy mit gondolok erről, de úgy érzem, hogy senki nem figyel rám, úgyhogy remélem kint leszek index címoldalon, hogy a sok hülye végre megértse, hogy miről szól ez az egész.

 

Ez a rendelet két okból készült el.

1. Minden embernek megvan az alkotmányos joga az egészséges életmódhoz, és a legtöbb állami, és nagyvállalat igyekszik ezt lehetővé tenni számukra.

2. Minden embernek megvan az alkotmányos joga a dohányzáshoz, és a legtöbb állami, és nagyvállalat igyekszik ezt lehetővé tenni számukra.

Na akkor kérem szépen, adódott ugye egy kurva nagy probléma, mert hogyan is egyeztessük össze ezt a két dolgot? Mert hiszen van erre megoldás, illetve alkalmaznak néhány verziót, a kijelölt dohányzó helyektől kezdve az "itt tilos a dohányzás" táblán keresztül a "A BKV megállóiban február 6-tól tilos a dohányzás" dologig. De hogy jobban értsétek, mert a kommentekből az jött le, hogy kurvára nem értitek, vegyük szépen sorra ezeket a dolgokat.

A kijelölt dohányzó hely lényege ugye az, hogy ha én teszem azt egy bölcsődében dolgozom, de dohányzom, akkor ne legyek hátrányos helyzetbe hozva azáltal, hogy rajtam kívül mondjuk senki nem dohányzik, így a munkáltatómnak kötelessége kialakítani egy olyan területet, ahol nyugodtan elfüstölgethetek, ha van rá időm. De lehetek én buszvezető (ez később fontos lesz), takarítónő a BRFK-n, vagy akár könyvelő a TESCO-nál, édes mindegy, ha azt is mondják, hogy az épületen belül sehol, akkor az épület előtt/mögött/mellett létre kell hozni a "dohányzót".

Eddig ugye világos.

Az "itt tilos a dohányzás" lényege abban testesül meg, hogy azokon a helyeken, ahol egyébként nem lehet kialakítani a dohányzót (ilyen ugye az aluljáró, a az orvosi rendelő, vagy a kórház), ott el lehessen kerülni már csak a lehetőségét is annak, hogy lesz legalább egy hülye naponta, aki rágyújt.

És akkor elérkeztünk ugye a dolog lényegéig, ami ez az új rendelet.

Minden dohányzó ismerősöm tegye a szívére a kezét, és mondja velem, hogy "én sem örülnék annak, ha slaggal locsolnák a pofámat", mert erről van szó kéremszépen. Hogy vannak emberek, akiket kibaszottul irritál, ha a pofájukba fújjuk a füstöt. És igazuk van, hiszen megvan nekik ugye az az egészséges életmódhoz való joguk. Képzeljük csak el, milyen lenne, ha ott locsolhatnának az emberek slaggal, ahol akarnak, mert mondjuk semmilyen törvény nem szabályozza ezt, és lennének olyanok, akik beállnak a buszmegállóba slagolni, és jól pofán slagolnának másokat, mert nekik ezt senki nem tiltja meg. Ja, hogy minket zavarna, ha úsznánk a vízben? Hát a nemdohányzókat meg zavarja, hogy úsznak a mi füstünkben, és iszonyat büdös lesz a kabátjuk, mire hazaérnek.

Így a BKV kitalálta azt, hogy az ő területükön NE lehessen dohányozni. Igazuk van.

Egyet kell viszont értenem néhány kommentelővel, illetve csak részben, mert sok mindenben eléggé a végletekbe menően szárnyalt az agyuk.

Egyrészt az, hogy a robbanómotoros járművek, meg a busz sokkal büdösebb, mint az én cigarettám, az sajnos egy olyan dolog, amiben kényszerhelyzetre vagyunk ítélve, mert a robbanómotoros autók, meg a busz nem tud leszokni a kipufogásról, és nem is lehet őket kitiltani a megállóból, hiszen ugye rengeteg olyan megálló van, amit az úttesten alakítottak ki. Amúgy éljen a troli.

Másrészt pedig, hogy két méterről is a pofájukba megy a füst, az meg tulajdonképpen le van szarva, mert normális ember amúgy sem dohányzik a buszmegállóban, mert paraszt dolog.

Van viszont nekem néhány kérdésem, amik megjelentek a kommentek között, de nem a megfelelő formában, mert ugye sokan arra panaszkodnak, hogy honnan lehet tudni, hogy meddig tart egy buszmegálló.

Én arra vagyok igazán kiváncsi, hogy úgy egyébként mekkora egy standard buszmegálló? Vagy egy standard villamosmegálló? Arra gondolok, hogy az oké, hogy az útpadkától számított két méter. Jó, de merre is? Mert ha merőlegesen az út irányára, akkor az lehet akár egy 2cm-es sáv is, két méter szélességben, ha pedig még párhuzamosan is 2 méter, akkor viszont kérdem én, van-e engedélye arra a BKV-nak, hogy az egyébként 16,5 méter hosszú 280-as Ikarus csak csupán 14,5 méterrel nyúljon bele a járdába? Vagy ez úgy van, hogy legalább olyan hosszú, mint a busz, ami benne áll? Mert akkor meg, ha nem áll bent a busz, akkor ugye ott egy semmennyire hosszú, ámde 2 méter széles rész a buszmegálló. Vagy akkora, mint a benne álló busz, akkor is, ha a busz nem áll benne? Mert akkor meg szeretném tudni, hogy az adott buszmegállóban milyen típusú buszok állnak meg, hogy ki tudjam számolni, hogy mikortól 2 méter. Vagy mi van azokkal a villamosmegállókkal, ahol az utasok az úttestre szállnak le? Mert ott ugye nincsen útpadka, ergo arra a megállóra NEM érvényes a határozat.

Illetve olyan dolgok érdekelnek még, mint hogy megszegem-e a tilalmat akkor, ha a járda, ahol a megálló elhelyezkedik nincs 2 méter széles (pl. a 86-os időszakos megállója a Gellért térnél), de én mégis átsétálok rajta, dohányzás közben?

Vagy hogy mi alapján határozzák meg a helyszíni bírság mértékét, ha fülön csípnek? Hogy hány cigi van a számban, hányan állnak a megállóban, mennyi van még a cigimből, melyik kezemben tartom, vagy hogy milyen erősségű, esetleg márkájú? Mert ezek nincsenek megmagyarázva, csókolom.

Meg van ugye az a problémám, hogy mi minősül dohányzásnak? Annak minősül-e, ha csak ég a kezemben a cigaretta, de nem szívok bele, mert valaki másét fogom? Vagy az, hogy előttem van a járdán egy égő cigi?

És ugye kicsit feljebb mondtam, hogy fontos lesz még a buszsofőr. Mert ugye tudjuk, hogy a buszsofőr szolgálati idejében nem hagyhatja el a BKV területét, amibe beleértendő a busz, a buszmegálló, a remiz, a szolgálati helyiség, satöbbi, satöbbi. Hogy akkor ő speciel hol gyújt rá? Mert hiszen ott, ahol nincs külön szolgálati helyiség, csak a busz maradt neki, illetve a buszmegálló, de mindkét területen tilos a dohányzás, ott őt már megfosztották a dohányzáshoz való jogától.

Sokan mondták, hogy nem értik, miért nem bírják ki a dohányosok, hogy egy 40 perces utazás közben ne gyújtsanak rá. Megjegyezném, egyetlen olyan ismerősöm sincs, aki utazás közben rágyújtana. Rágyújt a megállóban, illetve mellette, és ha jön a busz, akkor elnyomja, majd ha leszállt a buszról, újra rágyújt. Kérdem én, hogy mi ezzel a baj? Mert értem én, nem bírjátok a cigiszagot, oké. Én meg nem bírom, ha a megállóban a srác egy hatalmas hamburgert zabál és mellépotyog a paradicsom, illetve ha azt kell néznem hajnali 8-kor a metróban, hogy fornettivel morzsálja tele az egész kurva kocsit, amire jönni fognak a patkányok. Tiltsuk is be a megállóban/járművön való evést-ivást, mert bizony azt sem szeretem, ha ott iszik a buszon, és egy bukkanónál a képembe locsolja az egészet, vagy a megállóban véletlenül rám robban a felrázott kólás üvege. Miért nem bírja ki, hogy otthon egyen-igyon, vagy valahol egészen máshol, ahol Nekem nem szar?

És hát a legfontosabb számomra a hajléktalan-probléma. Hogy ott alszik a megállóban, és azért nem tudok egy rohadt fárasztó nap után leülni, miközben várom a buszt, mert össze szartafosta magát éjszaka, majd leborult onnan, és elmászott az első kocsmáig. De ugyanez érvényes magára a buszra/villamosra/metróra is.

 

De hogy összegezzem: az a baj ezzel a rendelettel, hogy megint csináltak valamit, csak nem jól. Egyetértek vele, mert van értelme, van logikai alapja, csak ez megint olyan, hogy "összecsapunk valami szart, azt jó lesz". Illetve hogy nem vették figyelembe azt a tényt, hogy nem lehet rendeletet alkotni úgy, ha a rendelet hatálya alá eső dolgokat nem tudjuk megfelelően meghatározni.

Én azért szurkolok, hátha ez mégis jó lesz.

 

*****UPDATE*****

 

Elolvastam a rendeletet megint (http://bkv.hu/upload/M_166/rek4/2334.pdf) de továbbra sem tudom, hogy mekkora a buszmegálló, 12, 18, vagy 36 méter, mert nincs odaírva, hogy mekkora buszok állnak meg benne, így azt gondolom, hogy egy standard buszmegálló 12 méter.

Továbbá gondom van az út hosszának meghatározásával, így pl. villamosmegálló esetén egyáltalán nem biztos, hogy fejben ki tudom számolni, hol van az 55 méter.

Remélem fel lesz festve.

A bejegyzés trackback címe:

https://osszvisszelet.blog.hu/api/trackback/id/tr242646270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mogy 2011.02.08. 11:38:01

a "megálló" kijelölése lehet újrakövezés, felfesés, és akkor szépek is leszünk :) vagy húzzunk kordont.
különben meg a videóban is elmondja a hivatalos bácsi, hogy ha egy pl villamosnak egy járdasziget konkrétan a megállója, akkor az egész járdaszigeten tilos a dohányzás, erre emlékszem.
amúgy meg a két méter úgy tudom az úttól befele, és akkor a hossza pedig az átlag hossza +Xm az oda beálló buszoknak.
Az átsétálás jogos kérdés - nem büntethető? mindenki át fog csak sétálni
evésivás ELVILEG tilos. Ki is van matricázva. gyakorlatban mindenki tahó.

T.A. 2011.02.08. 12:04:29

mogy: ezért nem is vettem bele azokat a járdaszigeteket, amik konkrétan a villamosnak épültek, bár ilyen pl. ugye a Móriczon a 61-es megállója, aminek az egyik vége a nagy semmi, a másik viszont már járda...

Rabyn 2011.02.09. 19:58:40

No hát az van, hogy a buszsofőrök általában otthagyják a buszt,ha elmennek cigizni. A Móriczon rendszeresen látom őket, innen tudom.

Szerintem végre elkezdik kijelölni, hogy mettől-meddig tart a buszmegálló. Ez már csak azért is szerencsés lesz, mert így pöppet könnyebb betartani a "BKV területén jeggyel-bérlettel kell rendelkezni" dolgot is.
süti beállítások módosítása