Osztálypénz

2011.01.03. 07:24

Szóval rég nem írtam, de ez most bassza a csőrömet.

Iza mondta, hogy osztálypénzt kéne fizetnie, 4.000 forint képében. Namármost ugye az osztálypénz elvileg törvénybe ütköző dolog, bár így hajnalhasadtakor lusta vagyok törvényt keresni, de elvileg a 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról valahol a 114.§ környékén részletesen taglalja, hogy mi az, amit az iskolának finanszíroznia kell, illetve hogy az iskola finanszírozásába mi tartozik bele.

Na akkor felmerül ugye a kérdés - hiszen ugyanez a törvény kimondja azt is, hogy az ilyesfajta foglalkozásokat az iskolának KELL finanszíroznia - hogy akkor mire is kell az osztálypénz?

Mert ugye mi is az osztálypénz?

a) az az összeg, amit az iskola év elején, a szeptemberi szülői értekezleten egyeztet a szülőkkel, akik ezt az összeget - tetszés szerinti elosztásban - egy évben megfizet az iskola részére, hogy majd ebből később a gyereknek jó legyen;

b) az az összeg, amit a tanár akkor is elkér, ha nem beszélt meg senkivel semmit, és később a gyereknek ebből jó lesz;

c) az az összeg, amit a tanár ugye elkér, és hát aztán isten tudja, hogy ezt ki mire költi el;

Ezt ki-ki döntse el saját ízlése szerint, de nekem azért van 1-2 ötletem, amik a c variáns felé hajlanak.

Ugyebár osztálypénz mindig volt, van, és lesz is, függetlenül attól, hogy hogy is áll az iskola anyagilag. Utánanéztem az interneten, hogy hol mire is megy el az osztálypénz, és a következőket találtam:

- osztálykirándulás

- fagyizás Szentendrén

- az osztályterem festése

- múzeumlátogatás Debrecenben

- év végén torta a srácoknak

- buszbérlés az iskola által finanszírozott osztálykirándulásra

ésatöbbi.

Menjünk szépen sorban, aztán meglássuk kinek van igaza:

Az osztálykirándulás - véleményem szerint - az a fajta tevékenység, amiből egy iskola egy évben maximum kettőt csinál, természetesen mindkettőt oktatási-nevelési célzattal. Na ez ugye akkor már beleesik abba a kosárba, amit az iskolának KELL finanszíroznia. Erre amúgy átlagban 1-2.000 forintot szoktak elkérni, azt is utazási költségre.

A fagyizás Szentendrén résznél én csak arra vagyok kíváncsi, hogy ha én befizetek havonta 2.000 forintot, akkor az egy évben átlagosan 20.000 forint csak tőlem, és hát ha 25-en vagyunk egy osztályban akkor az ugye 500.000 forint, csak az én osztályomtól. Egy gombóc fagyi átlagosan 150 forint - legalábbis errefelé - ami egy három gombócos édestölcséres csokirolós fagyit nézünk, akkor 600 forint körüli összeg. Plusz ugye a BKV jegy, ami oda-vissza mondjuk egy ezres (bár ma már rendszerint mindenkinek van bérlete). Ez az összeg így 1.600 forint, amit ha kivonunk abból a 20.000-ből, akkor bizony még mindig maradt 18.400 forintom.

Az osztályterem festését én alapból nem értem, hiszen az egy értékálló befektetés, amit te nem viszel magaddal, így azt az ingatlan tulajdonosának, így az önkormányzatnak kéne kifizetnie, és nem neked. De jó fej vagyok, kifizetem. Egy osztályterem átlagosan 35-40m2, arra elég 3 doboz dulux, darabja 6000 forint, részemre 720 forint.

A múzeumlátogatás Debrecenben már egy húzósabb történet, ámbár az is oktatási-nevelési célzattal történik meg, hiszen saját szórakozásodból nem biztos hogy lemész a Déribe ásványokat nézni. De ha mégis én fizetem, akkor Elvira szerint ez 1.950 forint, az oda-vissza 3.900 forint, plusz ugye ott a buszjegy, ami még mondjuk 600 forint, az összesen 4.500 forint. A múzeumbelépőt meg már tényleg fizesse az iskola.

Az év végi torta ugye megint egy kis fejszámolást igényel. Ha 25-en vagyunk az osztályban, és mondjuk a tanár nem akar smucig lenni, akkor mindnekire 2 szelet tortát vesz, plusz ugye ő maga, az 52 szelet. az 4 darab 12 szeletes, és mondjuk 4 krémes. Egy jobb fajta 12 szeletes 5.000 forint környékén van, egy krémes kb. 150 forint, így az összeg 20.600 forint, amit ha 26 felé osztunk, akkor 792 forintba kerül az én tortám. Marad 19.208 forintom.

A buszbérlés - természetesen ez sem az én költségem kéne hogy legyen - 4500-5000 forint egy órára, ami egy egész napos kirándulásnál mondjuk 50.000 forint. Az én részem ebből 2.000 forint, tehát maradt 18.000 forintom.

Tegyük fel, jó évünk volt, és mindent meg tudtunk csinálni az iskolával, így az én egy évre jutó összköltségem 2.000+1.600+720+4.500+792+2000=11.612 forint. 8.388 forintom még az iskolánál maradt. Ez osztályszinten 209.700 forint egy évben. Ha veszünk egy átlag középiskolát, ahol van 4 évfolyam, évfolyamonként 4 osztály, akkor az ugye 16 osztály, az egy évben 8.000.000 forint, amiből 3.355.200 az iskolánál maradt.

Eddig ugye stimt. Na akkor szőrszálhasogatok kicsit.

Tegyük fel, hogy ebből a 8 misiből 4-et az iskola amúgy is megkap az önkormányzattól, hiszen az önkormányzatnak kötelessége ezt kifizetnie. Tényleg. Ez ugye azt jelenti, hogy akkor a rám eső összegnek egy évben 1.612 forintnak kéne lennie. Tehát valahol elúszik 18.388 forintom.

Én azt gondolom, hogy az osztálypénz - lévén nem kötelező fizetni - nem egy szolgáltatás ellenértéke, ahogy pl. a tandíj, hanem az én hosszútávú befektetésem, amit az iskolánál tartok, és amit az iskolának rám KELL fordítania, illetve amit igény szerint - mint minden jó befektetésnél - akkor veszek ki, amikor tetszik, maximum bukom a kamatokat. Ezzel ellentétben ugye az az általánosan bevett gyakorlat, hogy az osztálypénzt akkor is beszedik, ha te nem akarod befizetni, mert addig baszogatnak, amíg kötélnek nem állsz. Na akkor viszont én a következőt szeretném:

- havi bontásban számlakivonatot arról, hogy az általam befektetett összeg ott van-e, ahová befektettem, illetve ők azt a befektetési formát alkalmazzák-e, amit én akkor választottam, amikor befektettem az összeget;

- igény szerinti betekintést a befektetésembe, a fentiek miatt;

- a befektetésem igény szerinti felfüggesztését;

- saját ütemezésű befektetési lehetőséget mind időben, mind összegben;

- a befektetett összeg tőkegaranciáját;

- illetve - tőkeveszteség nélkül elszámolt - tőkekivonási lehetőséget.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy attól félek, hogy az én pénzemet ellopják. Annyit szeretnék, hogy lássam, mi történik a pénzemmel, és ha valami nem tetszik, akkor azt egyetlen szó nélkül megtérítsenek a számomra.

Annyit szeretnék, hogy az én osztálypénzemből ne a takarítónő jutalékát fizessék meg karácsonykor, amivel persze nem azt szeretném elérni, hogy a takarítónő ne kapjon jutalékot.

Azt, hogy ha én valamire pénzt adok, akkor azt arra költsék el, amire ÉN kérem, hiszen ez - függetlenül attól, hogy hol is van - az ÉN pénzem. Azért tettem oda, ahova tettem, hogy később majd jól járjak vele.

Van egy ismerősöm, akinek az iskolájában minden osztálynak van egy bankszámlája, mert egyrészt nem drága megcsináltatni, másrészt rengeteg számla ingyen van, ha havonta x összeget teszel be, és 50.000 forint már nem kis pénz, főleg ha vállalod, hogy a 12 hónapból 10-ben ezt be is teszed.

Náluk minden tanulónak hozzáférése van a netbankhoz, illetve irat- és számlabetekintési joga van, hogy mindenki pontosan tudja, merre jár a pénze.

Nincs nálunk tandíj, hogy ilyen rohadt jól megy az iskolának, hogy nem kell az osztálypénzből festetni a tantermet, csak nem beszari az igazató, és ordibál az önkormányzattal, ha kell.

És milyen érdekes, náluk minden szülő minden hónapban befizeti a 2.000 forintot, mert pontosan tudják, mire lesz elköltve.

Nem kell készpénzben fizetni, elég ha átutalják az összeget a számlára, és az átutalási igazolást átadják az osztályfőnöknek, így senkinek nem kell a bankba rohangálnia.

Ja, és a röhej: tőkevédett pénzpiaci alapba fektetik a pénzüket, és év végén választhatnak, hogy a fennmaradt összeg rájuk eső részét (kamatokkal együtt) visszaigénylik, vagy bent maradjon a számlán, kamatozzon jövőre is, és akkor majd érettségi után nem üres kézzel kell kilépni a nagyvilágba, illetve van mit elinni az after-partyn.

 

Most őszintén... ez mindenhol olyan nehéz lenne?

A bejegyzés trackback címe:

https://osszvisszelet.blog.hu/api/trackback/id/tr82555739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rabyn 2011.01.03. 11:03:47

Pluszban az egészben az a vicces, hogy az osztályfőnök elvileg NEM nyúlhat pénzhez, csak ha osztálykirándulásra szedi be. Tehát az osztálypénzt sem szedhetné ő, hanem az szmk (szülői munka közösség) elnöknek kéne.
Én biztosan nem fogok osztálypénzt szedni, ha kell valamire, megírom a szülőknek.
süti beállítások módosítása